Gagarin, Sputnik, Laika, Soyuz er ord, der leder tankerne hen på rumkapløbet mellem Sovjetunionen og USA, som varede fra slutningen af 50’erne til 1975.
- Mens Apollo XI og Neil Armstrong var de første til at nå Månen i 1969, var de egentlige pionerer inden for rumforskning de sovjetiske kosmonauter, som sendte den første satellit, det første menneske og den første rumstation i kredsløb ud i rummet.
- Disse kosmonauter blev trænet i Star City, et hemmeligt sted i de år, som stadig fungerer i dag og kan besøges.

1. Star City

Star City (eller Zvyozdni Gorodok på russisk) er træningscentret, hvor russiske kosmonauter blev uddannet til at blive de første, der kom ud i rummet.
Siden slutningen af 60’erne har dette træningscenter heddet Yuri Gagarin (forkortet GCTC), til minde om den første kosmonaut, der rejste ud i det ydre rum.
Sergei Pavlovich Korolev var arkitekten bag træningsprogrammerne for kosmonauterne, som blev udsat for hårde øvelser for at forbedre deres mentale og fysiske modstandskraft.
Star City blev et laboratorium, hvor eksperimenterne med de kommende kosmonauter blev gennemført.
De forskellige bedrifter, som de russiske kosmonauter gennemførte, placerede Star City i frontlinjen af rumkapløbet, innovation og teknologi.
I 80’erne og 90’erne oplevede rumpolitikken en stor stagnation. Men deltagelsen af investeringskapital fra europæiske lande og USA gjorde det muligt at starte nye fælles projekter
I dag bor kosmonauter fra Det Russiske Føderale Rumagentur (og det tidligere sovjetiske rumprogram) samt deres familier i denne hemmelige by, som har skoler, institutter, biografer, teatre, sportsfaciliteter, en togstation og et museum for rumalderen, hvor du kan finde en statue af Laika, den lille hund, det første dyr, der kom i kredsløb om jorden.
Den nuværende befolkning i denne by er omkring 5,500 indbyggere
- Officiel hjemmeside (på russisk): http://www.gctc.ru/
- Officiel hjemmeside (på engelsk): http://www.gctc.su/
- Virtuel rundtur: http://www.gctc.su/main.php?id=152



2. Star Citys beliggenhed
Den ligger cirka 40 kilometer nordøst for Moskva. Denne lille by fremgik ikke af noget kort i tidligere årtier, da det var et hemmeligt og afspærret sted, fordi det var træningsbasen for russiske kosmonauter under Den Kolde Krig.
3. Er det muligt at besøge Star City?
Ja. Selvom det stadig er et ret hemmelighedsfuldt sted, da det fortsat er kosmonauternes træningssted, er det allerede muligt at besøge det med en særlig tilladelse.
Det er ikke kompliceret at få tilladelsen, men den skal søges 1 måned i forvejen hos de russiske myndigheder via et af de bureauer, der står for private ture.
For eksempel kan man via GetYourGuide-platformen booke Guidet tur i Star City (på engelsk). Til denne udflugt skal du afsætte 1 hel dag, og besøget foregår kun på hverdage i små grupper. Det koster fra 13,246 rubler pr. person, og det inkluderer guide og afhentning på hotellet.
På turen ser du en model i fuld skala af rumstationen MIR, verdens største centrifugemaskine (som genskaber den G-kraft, kosmonauterne oplever i hver fase af rumflyvningen) samt hydrolaboratoriet, der simulerer vægtløshed i rummet.

¿ Har du besøgt Stjernebyen? Hvordan var din oplevelse? Nedenfor kan du skrive dine kommentarer






